Lyckas med bokhandeln

Har du bestämt dig för att öppna en egen bokhandel har du valt en riktigt rolig och spännande bransch. Som med alla nya företag är det viktigt att du marknadsför dig rätt men också att du har ett bra utbud och ett väl fungerande lager. Här kan du läsa några trips om hur du lyckas med din bokhandel genom att vara praktisk och påhittig.

En butik består av ett yttre och ett inre. Den yttre delen är skyltfönstret, hemsidan, kundservicen och produkterna medan insidan består av organiserandet och lagret. Båda måste fungera för att affärerna ska lyckas. Kunder förväntar sig bra service och fina varor men också effektivitet och tillgänglighet. Vi börjar därför med lagret!

Gör lagret så effektivt som möjligt

böckerUtan ett bra lager kommer du ingen vart. Hur mycket du än marknadsför din affärsrörelse måste du ha produkter att sälja. Det är också viktigt att du kan hantera böckerna väl och då de är tunga att bära är det smart att skaffa en bra pallyftare som antingen fungerar med motor eller manuellt och som låter dig forsla dem enkelt. Du kan undvika många slags ryggproblem genom bra utrustning, vilket är en förutsättning för att din bokhandel ska divas smidigt.

Specialisera dig på det du kan

Om det inte är så att du ska öppna en ett helt varuhus med böcker kan det vara smart att satsa på vissa teman och ämnen. Konkurrensen är hård och precis som i alla andra branscher går det trender även inom bokvärlden. Ett år står barn- och ungdomsböcker på topp ett annat är det hälsa som gäller. Satsa gärna på områden du själv är engagerad i och intresserad av, till exempel:

  • Historia
  • DIY och hobby
  • Resor
  • Skräck och fantasy

Du kan också komplettera dina böcker med prylar som har med dem att göra. En boklåda med hobbyverksamhet som främsta tema kan också sälja garner och pussel medan en affär med fantasy-tema kan sälja gadgets och brädspel.

Fysiskt eller digitalt?

ljudbokEn av de snabbast växande litterära företeelserna är ljudböcker och som bokaffär kan det vara klokt att även erbjuda denna tjänst. Priset är ofta inte avgörande för kunden utan valet handlar mer om hur denne gillar att avnjuta sin bok. Vissa tycker bäst om att sitta i en läshörna med en hederlig bok medan andra vill lyssna i bilen eller under promenaden.